HVILKE PILLER ER DU PÅ?

12167279_10153674253448988_1280927914_n
Hvis der er noget jeg ikke kan gøre mig klog på er det vitaminer, men så er det godt der findes mennesker i blogland der rent faktisk har styr på det.. såsom min gode blogkollega Lise Grosmann (også journalist, forfatter, samt kosmetolog) aka Beautyblog.dk, som absolut har sin viden i orden om emnet.

Så har været forbi Lise’s blog og fundet nogle spændende indlæg om emnet. Feks om om et “power par” C+E – vitamin og om “C-vitamin” og hvordan er det nu med det der “D-vitamin“(hvilket passer godt til årstiden).

Herhjemme er drengene og jeg på fiskeolien.. desværre er jeg ikke det mest fiskeelskende menneske, bortset fra laks som vi alle elsker og får vi jævnligt. Drengene vil ikke have det i pilleform og er begge to ret glade for den flydende, som slet ikke smager fisket.. i følgende dem selv. Ellers spiser vi nu ret varierende og har heldigvis børn der sjældent er syge.

Udover det vil jeg lige citere Lise på Fiskeolierne – (EPA og DHA) er flerumættede såkaldt essentielle eller livsvigtige fedtsyrer, som kroppen ikke selv danner. De er bygget ind i den cellemembran, der omgiver hver eneste celle i kroppen. Og de er råstof for produktionen af vævshormoner (prostaglandiner, leukotriener o.a.). Dermed bliver det tydeligt, at der faktisk ikke er noget, de ikke har betydning for lige fra vores mentale velvære til organers sunde funktion – herunder huden. Mangel har lige så mange ansigter, men tidens meget omtalte inflammation har en hel del med disse fedtsyrer at gøre.

Jeg spiser også C-vitamin i perioder i pilleform og ellers i form af drikkelse med masser af frisk revet ingefær som jeg blander med lime i danskvand (yndlingsdrik siden jeg skippede sodavand for snart to år siden).

Hvilke vitaminer indtager du?

Dette indlæg blev udgivet i Vitaminer. Bogmærk permalinket.

10 kommentarer til HVILKE PILLER ER DU PÅ?

  1. Birgitte B skriver:

    En multivitamin og fiskeolie – og til tider også kalk. Jeg er desværre slem til at glemme pillerne i de uger, hvor ungerne ikke er der. For der spiser jeg ikke på fast tidspunkt med fast madplan. Kh. Birgitte

  2. Jette Berg skriver:

    D-vitamin, Magnesium mod kramper m.m., Longo-vital, C-vitamin (1 g)forebyggende for blærebetændelse, Stærk Silica for hud, hår og negle og Eskimo fiskeolie. Det er lige så maven rasler når jeg går på arbejde med det pilleindtag ;o)

    • Jo's skriver:

      Hahaha… du må dele det op i to morgen og aften ; ) Synes du silica hjælper?

      • Jette Berg skriver:

        Nej, desværre har jeg ikke nogen effekt af silica – har taget dem i knap 6 mdr. så der burde være en effekt nu😞

  3. Luna skriver:

    B-vitaminer, zink, C-vitamin, mælkesyrebakterier, krillolie (omega 3) og D-vitamin. Sommetider supplerer jeg med hørfrøolie. Jeg synes det gør en kæmpe forskel. Både psykisk og fysisk 🙂

    • Jo's skriver:

      Enig med påvirkningen.. har selv haft meget jern og D-vitamin mangel. Kunne klart mærke forskel på både humør og energi efter et par måneders indtag : )))

  4. Heidi Kjeldgaard skriver:

    Jeg får 2 fiskeolie kapsler dagligt
    25 microgram D-vitamin om sommeren og dobbelt dosis om vinteren.
    En multivitamin pille i vinter halvåret
    Og.lige pt en jern til, da jeg åbenbart har jernmangel

  5. Viola skriver:

    Jeg tager tilskud af; D vitamin, C vitamin, Magnesium, Zink, Calcium, Spirulina, Hvedegræs pulver, Maca pulver, et olie shot af Omega 3, 6, 9 og nogle andre ting, men ikke fiskeolie da kroppen ikke optager det så godt som fra planter. Det er dog ikke altid at jeg lige tage det hele hver dag jeg skifter lidt ud efter et par måneder.

    Jo, du skal være opmærksom på at der er noget med at lime ikke indeholder nær så meget C vitamin som citroner. Jeg var til et foredrag omkring D vitamin hvor underviseren også fortalte om C vitamin og om hvor englænderne eller var det hollænderne blev syge i gamle dage da de skulle sejle langt og brugte lime i stedet for citroner til at få C vitaminer tilført til kosten.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *